Alle blogposts

5, 6, 7, 8 - De Jazzwalk

In deze editie van “5, 6, 7, 8” nemen we de stijl Jazzdans onder de loep. We zoomen in op de beweging ‘Jazz Walk’ en laten verschillende experts aan het woord. Ga er thuis gerust meteen mee aan de slag!

De pas: Jazz Walk

1. De voorbereiding is een eerste positie met gestrekte benen.

3

2. Schuif één been met een tendu naar voor terwijl je een plié maakt. Wees bewust van het schuiven van de tenen en het verplaatsen naar voren. Zorg ervoor dat je niet te veel druk op je voorvoet zet, zodat je goed kunt glijden over de vloer.

4

3. Shift vervolgens je tenen naar voren, waardoor je in een grote 4de positie in plié komt. Tijdens het ‘walken’ hou je deze positie niet aan, maar beweeg je er wel doorheen. Belangrijk is om steeds zo diep mogelijk in plié te blijven.

5

4. Zet met je achterste voet af en shift je bekken naar voren. De achterste voet maakt hier een sleepbeweging, waardoor er ook bijna geen gewicht op deze voet is. Zorg er steeds voor dat je bovenlichaam met het bekken meebeweegt, zodat je met je gehele gewicht niet naar achter hangt maar de energie naar voren gericht is. Op die manier kan je voldoende vaart nemen tijdens het ‘walken’.

6

5. Nadat je naar voren verplaatst bent, sleep je het achterste been bij het standbeen. Het gewicht staat nog steeds bijna volledig op dit standbeen.

7

6. Als laatste stap zet je het been dat je net hebt bijgesleept opnieuw in een tendu voor en sta je klaar voor de linkerkant! Bekijk zeker ook het filmpje onderaan deze blog voor een volledige jazzwalk met variaties!

8

De tips van de experts

“De belangrijkste tip is zeker: ontspan! Wanneer je volledige lichaam opgespannen is, komt de jazz walk zeer onnatuurlijk over en voelt hij waarschijnlijk ook zo.” – Steffi Vanthuyne

“Let op dat je goed op je forced arche staat. Let op dat je voeten niet gaan sikkelen (duw dus het gewicht naar je grote teen). En let op dat je hoofd op dezelfde lijn blijft. Hiermee bedoel ik dat je tijdens de hele walk dezelfde plié aanhoudt en dus niet gaan bouncen.” – Jens Van Noten

“Voorzie als docent voldoende oefeningen in de warming-up om dit katachtige loopje onder de knie te krijgen. Bijvoorbeeld relevé-oefeningen of oefeningen voor de beenspieren zodat deze al goed opgewarmd zijn en de jazz walk minder ongemakkelijk aanvoelt.” – Steffi Vanthuyne

“Te veel op en neer ‘huppelen’ kan ook niet de bedoeling zijn. De schouders en heupen blijven gedurende de jazz walks op ongeveer dezelfde hoogte en je plié blijft even diep.” – Steffi Vanthuyne

“Weet dat dit zo’n soort beweging is waarbij jouw persoonlijkheid de beweging maakt of kraakt. Kies dus een doel waarmee jij deze danst. Ben je vrolijk, ben je sensueel, heb je haast of neem je de tijd? Is het puur een opwarmingsoefening of ga je dit in een choreografie verwerken?” – Jens Van Noten

“Maak de beweging moeilijker door armen toe te voegen. Deze kunnen verschillende dynamieken hebben. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor snelle staccato armbewegingen wanneer je je brein wilt testen. Of je kan ze trager, meer sierlijker bewegen. Kies hiervoor als je meer gevoel in je beweging wilt steken.” – Jens Van Noten

“Je kunt de jazz walks moeilijker maken door te switchen van richting en door armen toe te voegen. Je armen moeten los en ontspannen zijn. Echter moet je wel oppassen dat losse armen zich niet vertalen in een losse kern. De buik- en rugspieren moeten aangespannen zijn om een goede, zelfzekere houding te verkrijgen.” – Steffi Vanthuyne

“Na een jazz walk zou ik een pirouette of een sprong plaatsen. Dat om de aandacht van je publiek te houden of om jezelf te testen. Direct na de Jazz walk kan je twee pas de bourré’s plaatsen. Daardoor eindig je in een plié en kan je een mooie overgang naar een pirouette of sprong maken. Denk groot, daag jezelf uit!” – Jens Van Noten

“Eens je de beweging onder de knie hebt, kun je wat subtiele schouderrollen en heupbewegingen proberen toe te voegen om zo meer de Broadway jazz walks te creëren.” – Steffi Vanthuyne

 

Artikel door Lyanca Van Rompuy